18 februari 2014

Zuiderzee knippen en plakken

wpid-2014-02-17-15.52.42.jpg.jpegBij het struinen door kringloopwinkels stuitte ik op een uitgave van Jac. P. Thijsses plaatjesalbum Langs de Zuiderzee. Het is een heruitgave uit 1984 van het Verkade-album dat oorspronkelijk in 1914 verscheen. Dat is nu precies honderd jaar geleden.
image

De plaatjes zaten er los bij. In de eerste heruitgaves leverde de uitgever de plaatjes op een apart vel. Zo kon de koper weer terug in de tijd van de albums en kon zelf de plaatjes uitknippen en inplakken. Het was geen succes. Lezers plakten de plaatjes niet in. Daarom zijn de laatste heruitgaven facsimile-uitgaves met plaatjes en al.
image

Dat de meegeleverde plaatjes geen succes waren, bewijst het exemplaar dat ik vond in de kringloop van Diemen. ‘Voor vader, opa’ staat voorin de herdruk van het boek. ‘Op z’n 61ste verjaardag 25.10.1984′. Opa is nooit aan het uitknippen en inplakken van de plaatjes toegekomen. Ze zitten er in los supplement bij, op vellen met 12 plaatjes per vel, bijeengehouden door een nietje.
image

Nu ben ik ze aan het inplakken omdat dit mooier staat en ook omdat ik graag het boek met de plaatjes erbij wil lezen. Zo snijd ik plaatje voor plaatje uit en plak ze met fotolijm in het boek. Een mooier gezicht en straks kan ik genieten van de tekst van Jac. P. Thijsse en de illustraties van onder andere Jan Voerman jr.

Geen opmerkingen: