16 juni 2015

Toyota

image

In het levensverhaal van haar overleden man Pepe, keert steeds zijn oude Toyota terug. Juanita heeft de auto van haar overleden echtgenoot te koop aangeboden en er dient zich steeds één koper aan. Hij doet een belachelijk laag bod op pagina 10, waarna hij haar geregeld opbelt of ze akkoord gaat.

De sjacheraar leeft helemaal mee met Juanita als ze zegt dat ze erover denkt het niet te doen:

‘Het is een prachtbod, neem dat maar van me aan. Ik ken uw man zaliger niet, maar hij zou het zeker overwegen.’
‘Geen idee. Misschien.’ Ik grijns. Pepe zou dat moeten horen, dat zaliger.
‘Ik weet het zeker.’ Weer dat gefluit. ‘Mijn vrouw zaliger kon ook zo besluiteloos zijn. Dan moest ik haar echt bijsturen.’
‘En nu wilt u mij bijsturen?’ Ik moet lachen.
‘Nee, nee. Zo moet u dat niet opvatten. Ik sta aan uw kant, en als ik dat zeg, dan meen ik dat ook.’ Hij gromt een mensaap met wijfjes. ‘Maar mijn vrouw was me er dankbaar voor, dat kan ik u zeggen.’ (63)

Dat de opkoper in tranen uitbarst, dan laat ze zich er niet door misleiden. Ze weet het nog niet of ze afstand wil doen van de auto. De Toyota van Pepe staat voor haar overleden echtgenoot en ze kan dat stukje nog niet loslaten.

Hij blijft haar lastigvallen, maar ze neemt niet op. Als haar auto bij het rijden een raar bijgeluidje maakt, wordt Juanita ongerust. Er zou toch niks aan de hand zijn met het autootje? Ze belt naar de oude monteur. Hij neemt op, maar hij zit in Zuid-Afrika naar de wilde dieren te kijken.

Als ze de auto alvast bij zijn huis zet, blijft hij daar staan. De monteur wil hem niet maken en wacht tot er slooponderdelen zijn. Ze wil niet wachten op het ’typische mannendingetje’ waar de monteur over spreekt en gaat naar de garage waar ze de Toyota vroeger gekocht hebben.

Daar laat ze hem reperaren en besluit de auto te houden. Ze maakt zo haar eigen keuze. Daarmee staat de Toyota symbool voor het verwerken van het verlies van haar man. Ze houdt hem in herinnering, maar kiest wel haar eigen richting. Ze doet de dingen niet zoals hij ze zou doen, maar maakt haar eigen keuze.

Alleen zo kan ze de as van haar echtgenoot in zijn eigen auto meenemen en uitstrooien over de Spaanse aarde.

Een perfecte dag voor literatuur

Dit is mijn tweede bijdrage over En nooit was iets gelogen van Ellen Heijmerikx. We lezen dit boek bij Een perfecte dag voor literatuur van notjustanybook.nl. Lees de bijdragen van anderen in de reacties.

Ellen Heijmerikx: En nooit was iets gelogen. Roman. Met gedichten en liedjes van Jos Verstegen. Amsterdam: Nieuw Amsterdam Uitgevers, 2015. ISBN 987 90 468 1881 7. Prijs: € 19,95. 254 pagina’s.

Geen opmerkingen: