06 juli 2010

De opruiming verkoopt opruiming

De opruimingsetalages prijzen geen producten aan, maar verkopen de opruiming alsof het een product is. Het haakt niet in op de behoefte naar een product, maar benadrukt vooral dat alles goedkoper is dan anders. Dat is het walhalla voor koopjesjagers, maar wat kan een consument daarmee? Hij zal eerst de winkel in moeten voordat hij ziet of er iets van zijn gading bij zit.


Producten aanprijzen

Etalages prijzen normaal producten aan. Ze sluiten nauw aan bij het seizoen, de actualiteit en de algemene sfeer die onder het winkelend publiek heerst. Een mooie etalage daagt uit, trekt de aandacht en verleidt vooral. Ze verleidt om de winkel in te gaan en het product te kopen. In zekere zin is het product dat in de etalage staat al een aanbieding.

De opruiming

Hoe anders is het in de opruiming. Daar verlies je de controle over de producten die je verkoopt en lijkt het enkel te draaien om de aanbieding. Het is goedkoop en de consument kan alleen maar verleid worden met lege etalages, lege paspoppen en ingepakte dozen. Het verleidt niet, sluit aan op al die andere etalages in de winkelstraat en bevestigt de eenheidsworst. Als je je als winkelier wilt onderscheiden, dan moet je nu niks in de opruiming hebben.

Sale en Sales

De grootste gemakzucht zijn de grote letters 'Sale' of 'Sales' die op de etalageruiten zijn geplakt. De letters zijn vrijwel altijd rood en de concurrentie lijkt vooral gericht op het zo groot mogelijk opblazen van de letters. Degene die de letters helemaal over de etalageruit heeft geplakt, wint.

Geen opmerkingen: