01 juli 2010

Hoe gevaarlijk is twitteren?

Ik ben gek op krantenberichten over de gevaren van twitteren. Zo schrijft de Pers vanmorgen over foute tweets die mensen vooral hun baan kosten. Het is voornamelijk paniekzaaierij. De voorbeelden worden vaak aangehaald en betreffen vaak bekende Nederlanders. Hun woorden liggen ook op een weegschaaltje als ze iets op televisie zeggen of in een interview in de krant. Over sommige dingen twitter je namelijk niet en zeker niet ongenuanceerd.

Fout bij twitteraar

In de meeste gevallen ligt de fout bij de twitteraar. Als je twittert over een baan die je is aangeboden met een vet salaris maar je zult de baan gaan haten, dan levert dat terecht een vraag op bij de toekomstige baas. Maar dat zal hij ook doen als een medewerker dat opvangt in de kroeg, of als hij het hoort als je in de trein met een vriend belt en dat zegt. Oplettendheid reikt verder dan internet. Overigens vind ik het heel verstandig dat het bedrijf de procedure afbreekt. Zo iemand heeft zich niet fair gedragen bij de sollicitatie naar de baan. Hij ging dus alleen maar voor het salaris en niet voor de baan. Daar hoef je twitter niet de schuld voor te geven.

Niet twitteren

Ik twitter niet over banen die me aangeboden worden of nieuwe klussen waarmee ik bezig ben. Ik besef goed dat sommige dingen daar gewoon niet geschikt voor zijn. Dat doe je niet. Ik vind het verder een sport om te twitteren over de dingen waarmee ik bezig ben in dusdanige bewoordingen dat degene die het moeten weten, direct zien hoe het is en anderen gewoon een leuke tweet lezen.

Overschatten

De risico's van twitteren worden namelijk in veel krantenberichten overschat. Ik ken niemand die vanwege een tweet is ontslagen. Ik heb zelf nauwelijks problemen gehad met tweets. In veel gevallen veroorzaakt de onbekendheid met het medium verwarring. Bijna altijd is dat op te lossen met een tweet of een belletje.

Waarmee ben je bezig?

Je kunt namelijk heel goed in 140 tekens schrijven waarmee je bezig bent. Als je altijd beseft dat iedereen kan meelezen, dan kom je een heel eind. En de kracht is dat iemand die de tweet niet aanstaat, altijd zijn mening kan terugtwitteren. Daar hoef je niet je baan voor te verliezen.

Geen opmerkingen: