04 juli 2010

De laatste zondagmiddag voor de vakantie

De laatste zondag voor de zomervakantie. Al is het vandaag wat koeler, de warmte drukt flink in het Stadshart van Almere. Ik rijd met 2 cd's en een boek naar de bibliotheek. Ze konden niet meer verlengd worden en ik vrees allerlei boetes als ik te ver weg ben om ze snel terug te brengen.

Bankje

Een vrouw zit op een bankje en leest een krant. Voor het bankje staat haar fiets gestald. Het achterrekje leunt met de fietstassen tegen het bankje Haar fiets zit boordevol met tassen in alle kleuren van de regenboog. Voor haar fiets staat een klein karretje waarop je boodschappen kunt meenemen. Ik vraag me af hoe ze dit allemaal mee heeft kunnen nemen. Een weekendtas hangt aan een elastische spin, daarop ligt een plastic tas. Aan het stuur hangen tassen in alle soorten en maten. De fiets beschermt haar voor elk contact met de buitenwereld.

Vesting

De vrouw heeft zichzelf achter deze vesting verschanst en lijkt geen commentaar van voorbijgangers te willen tolereren. Ze ziet er verder goed verzorgd uit, draagt haar haar in een knotje. Ze draagt kleren in vrolijke kleuren en haar blote armen zien er lekker zongebruind uit. Net als haar blote benen.

Groepje van 4 meiden

Ik parkeer mijn fiets bij de VVV en zie een groepje van 4 meiden over het plein voor de bibliotheek lopen. 'Wacht even', roept de blonde. 'Zet ons even op de foto.' Ze trekt aan het blauwe shirtje van een vriendin. Een ander, donker meisje loopt doelgericht weg van haar groepje. 'Wacht even', roept de blonde haar na. 'Nee', bijt ze terug. 'Ik wil nog even naar de winkel, straks gaat hij dicht.' De blonde meid en een vriendin staan midden op het plein en laten zich fotograferen door de vriendin. Het blonde meisje slaat haar armen wijd uit elkaar en trekt een brede glimlach over het gezicht. Ongetwijfeld een facebookfoto of hyvesfoto om te laten zien wat voor een goede vriendinnen ze zijn. Ik zie de namen al opflikkeren over de vrolijke en zonnige gezichten.

Vakantielectuur

Ik duik de bibliotheek in, lever mijn boek en cd's in en kijk of er nog wat vakantielectuur is. Oorlog en vrede van Tolstoj - de nieuwe vertaling uit 2006 - is al uitgeleend. Net als de gelijknamige oerversie, uitgegeven door een andere uitgeverij. Alle pillen liggen klaar om mee te zonnen op de verre stranden en hete oorden. Mensen nemen altijd een dik boek mee op vakantie. Ze denken dan over voldoende rust te beschikken om zulk leesvoer te kunnen verorberen.

2 biografieën

Ik verlaat het pand met 2 biografieën onder mijn arm. Eentje over Luns - altijd als ik die naam lees, denk ik aan Willem Oltmans - en eentje over Nicolaes Witsen. Alsof deze boeken niet de nodige rust vragen. Als ik mijn fiets ontgrendel en wegrijdt, zie ik de vrouw nog altijd op het bankje zitten. Ze kijkt op van achter haar vesting. Dromerig staart ze de wereld in. Haar ogen zijn opgemaakt met een wit randje. Het geeft haar iets betoverends. Zo van achter al die fietstassen. Ik vraag mij af wat er allemaal in zit. Ze kijkt me aan, glimlacht kort en duikt weer in haar krantje.

Geen opmerkingen: