10 januari 2015

Wensen en wensballonnen

image

Misschien heb ik niet zoveel wensen. Afgelopen jaarwisseling heb ik geen wensballon de lucht in laten gaan. Wel vlogen er veel wensballonnen in de lucht. Het aantal opgelaten wensballonnen neemt jaarlijks fors toe.

Ik kwam afgelopen week een interessante tweet tegen:

Wensballonnen zijn levensgevaarlijke dingen. Ze zweven brandend in de lucht en komen ergens terecht. In de Nieuwjaarsnacht zagen we tussen al het vuurwerkgespuis en de brandende bruggen ook van deze ballonnen zweven. De brandende fakkels gaan waar de wind ze brengt.

Zo’n wensballon bleef hangen in de hoogste takken van een boom aan de overkant van de gracht. Het vlammende voorwerp bengelde daar zo tussen de kale takken. De boom vatte vlam en zo stond tegenover ons huis een boom in brand. Gelukkig breidde het vuur niet uit. Het bleef waarschijnlijk tot de ballon zelf beperkt.

Later viel de ballon op de grond, waar de metalen ring nog steeds ligt. In deze eerste week van het jaar kom ik ze geregeld tegen: de resten van de wensballonnen. Het zijn vooral de metalen ringen onderaan de ballon die overal rondzwerven die je overal ziet. De ringen zijn vergezeld met het plastic van de ballon zelf.

Wat zou er eigenlijk gebeuren met de wens bij zo’n voortijdig afgebroken wensvaart? Of als een uil er verstrikt in raakt en doodgaat? De dagen na Oud en Nieuw waren twitter en facebook vol met voor- en tegenstanders van de wensballon. Iemand vergeleek het met autorijden. Overdreven gedoe.

Ik werd getroffen door het bericht van de boswachter in de Oostvaardersplassen. Hij en zijn collega’s hebben de afgelopen dagen meer dan 200 wensballonnen uit het natuurgebied gehaald. Dieren raken verstrikt in de metalen ringen of de resten belanden in de dierenmagen.

Van mij hoeven die wensballonnen niet. Ze zijn geen goed alternatief voor vuurwerk. Geef mij maar gewoon een vallende ster. Dan doe ik mijn wens. Of niet. Dat bepaal ik zelf wel. Ik val sowieso niemand lastig met de resten van mijn wens. Bovendien kunnen heel veel andere mensen die de vallende ster zien ook een wens doen. Allemaal op dezelfde ster een wens. Een mooiere wens kan ik mij niet voorstellen.

Geen opmerkingen: