20 januari 2015

Beginnen bij het begin

image

Bij het openslaan van De barmhartigen overwoog ik even eerst te beginnen bij de tweede roman, de roman van David Sores met de naam: Hij was mijn vader. En toch heb ik het niet gedaan.

Na het lezen van de eerste roman dat dezelfde naam draagt als het hele boek, begon ik vol verwachtingen aan de roman van de hoofdpersoon van de eerste roman: David Sores. De stortvloed aan reacties die deze roman zou hebben gehad, beïnvloedt je als lezer. Want wat is dat voor een boek waarover het in de eerste roman gaat?

Pas bij het lezen van deze roman vallen veel dingen uit de eerste roman op hun plek. De inhoud van deze roman over geloof en vooral de vraag of je iemand in leven moet houden die ondragelijk lijdt en bij wie het leven uitzichtloos is. De volledige duiding van deze roman komt pas bij het lezen hiervan. Of de schrijver David Sores naderhand wel of niet in elkaar is geslagen door zijn neven is minder belangrijk.

Dan vraag je je af waarom per sé die eerste roman erbij moet. Zou Hij was mijn vader een minder goede roman zijn als De barmhartigen er niet aan vooraf ging? Ik ben er namelijk van overtuigd dat het boek best zonder de eerste roman had gekund.

In de openingsroman draait het om het schrijfproces en de uitwerking die het boek heeft op het (gelovige) publiek. Terwijl de roman waarom het draait van zichzelf heel mooi en intens is. De toon verschilt wezenlijk van het voorgaande, soms krijgt Hij was mijn vader iets sprookjesachtigs.

Is daar wel zo’n inleiding bij nodig als Koen van Willigen erbij geschreven heeft in de vorm van de extra roman De barmhartigen? Misschien maakt het uit dat ik het boek las voor de aanslagen in Parijs. De vrijheid om te mogen zeggen en schrijven wat je wilt, is kostbaar.

Beide romans hebben daarmee een heel eigen onderwerp. Draait het bij de De barmhartigen om het schrijfproces, de vrijheid van meningsuiting en hoe een roman een schrijver kan bevrijden. De tweede roman Hij was mijn vader vertelt over de keuze om zelf te mogen beslissen wanneer het genoeg is. Het tweede is aanleiding voor het eerste en misschien is het daarom zo goed dat ik begonnen ben bij het begin.

Koen van Wichelen De barmhartigen. Antwerpen: Uitgeverij Manteau, 2014. ISBN 978 90 223 2994 8. Prijs: € 21,99. 320 pagina’s.

Blogtournee

Deze bijdrage is onderdeel van een blogtournee georganiseerd door de uitgever Manteau. De hele maand januari lezen verschillende bloggers dit bijzondere boek en schrijven er op hun blog over.

Geen opmerkingen: