05 november 2013

Blogs over Godfried Bomans

image

De actie Nederlands leest zorgt voor een hernieuwde belangstelling voor Godfried Bomans. Ik zie dat terug in het bezoek op deze blog. Zo zorgde de uitzending van Andere tijden over Godfried Bomans voor een opleving van mijn blog over het boekje De man met de witte das. Ik had het niet zo erg in de gaten, maar zag ineens dat het één van de meestgelezen blogs was. Leuk natuurlijk, maar ik schreef meer over Godfried Bomans en daar wil ik de geïnteresseerde lezer graag op wijzen in deze blog.

Betaalbare Bomans

Het bezoek aan kringloopwinkels zorgt voor een rijke hoeveelheid goedkope en betaalbare boeken van deze auteur. Hij was in de jaren ’60 en ’70 een televisieberoemdheid. Zijn plotselinge dood veroorzaakte een schok in Nederland. Uitgever Elsevier sprong hier gretig op in en bracht in een leuke reeks veel van de populaire boeken opnieuw uit.

Daarnaast kocht ik op een veiling in 2006 het verzameld werk van Godfried Bomans. Mijn docent Peter van Zonneveld bracht deze 7-delige uitgave uit samen met Annemarie Feilzer, compeet met de weergave van radio- en televisiegesprekken. Een imposante uitgave van het vele werk dat Godfried Bomans verrichte.

Ik moest aanvankelijk niet zoveel van al die beduimelde boekjes in de kringloopwinkels hebben. Zeker ook omdat ik over ‘alles’ beschikte in de uitgave van het verzameld werk. Langzaam maar zeker veroverden de versleten exemplaren in de kringloopwinkels mijn hart. Gewoon omdat ik niet altijd met die dikke blauwe delen op schoot wil zitten, maar ook omdat het wel wat heeft ze in de uitvoeringen van de bewonderaars te lezen.

Blogs over Godfried Bomans

Zo ontstonden ook enkele blogs over Godfried Bomans die ik hier graag even wil noemen:

Rottumerplaat

Over het verblijf van Godfried Bomans en Jan Wolkers op het eiland Rottumerplaat voor het VARA-radioprogramma ‘Alleen op een eiland’. Lees blog: Rottumerplaat

Beraadslagen

Hoe de meeuwen angst inboezemen bij de populaire schrijver: ‘net of een paar mannen vlak bij de tent in het donker staan te beraadslagen. Lees blog: Beraadslagen

De schim van Colijn

Hoe twee totaal verschillende schrijvers totaal verschillend het verblijf op Rottumerplaat beleven. Lees blog: De schim van Colijn

Wetenschapsfraude

Godfried Bomans vertelt in een interview met Ischa Meijer hoe hij als student psychologie de wetenschap heeft besodemieterd. Lees blog: Wetenschapsfraude

Zoek de 10 verschillen

Het citaat uit een interview met Ischa Meijer komt wel heel sterk overeen met een citaat uit een ander boekje dat ik in dezelfde week kocht: De man met de witte das. Lees blog: Zoek de 10 verschillen

Een nieuwe waarheid

Over Godfried Bomans boek De man met de witte das. Een openhartig verslag over de relatie van de schrijver met zijn vader. Lees blog: Een nieuwe waarheid

Hommel

Hoe een hommel mij doet denken aan Erik, of het klein insectenboek van Godfried Bomans. Lees blog: Hommel

Nicolaas Beets en Charles Dickens

Waarom Beets geen Dickens is en hoe Godfried Bomans mij stimuleerde deze vergelijking te maken. Lees blog: Nicolaas Beets en Charles Dickens

Geen opmerkingen: