04 november 2013

De loep van Nanda Roep

Deze maand is niet alleen een schrijfmaand, het is ook leesmaand. Onder de titel ‘Nederland leest’ buigt een groot gedeelte van boekminnend Nederland zich over het boek: Erik of het klein insectenboek van Godfried Bomans. Een boek waarmee Godfried Bomans in het eerste oorlogsjaar op slag beroemd werd en zelfs zijn vader overtrof zoals hij in De man met de witte das schrijft.

Bibliotheekabonnees kunnen het boekje gratis afhalen bij hun bibliotheek. Het berichtje van Nanda Roep op facebook stemde mij hoopvol toen ik mijn exemplaar ging ophalen. Nanda Roep kreeg een loep bij haar gratis boekje. Dat vergrootglas was bij mijn boekje niet meegeleverd.

Ik moest het doen met een boeklegger met een code. Al is het jammer dat de bibliotheken hier verschillende vormen van beleid op uitvoeren. Of zoals op de binnenkant van de kaft van het boekje staat dat je voor het onderzoek naar insecten een loep nodig hebt:

Misschien heeft je bibliotheek er één bij dit boek gedaan, maar iedere andere loep is natuurlijk ook prima.

Zo mist de Almeerse lezer de codes die in de verschillende afgebeelde insecten in het boekje verborgen zit. Gelukkig levert de afscheurbare coupon aan de boekenlegger recht op een gratis minicruise naar Newcastel.

Geen opmerkingen: