01 november 2013

NaNoWriMo

image

Vandaag begint de National Novel Writing Month. Het idee is dat veel mensen (op moment van schrijven ruim 214.000) wel een roman of boek willen schrijven, maar dat het lastig is om je er toe te zetten en er tijd voor vrij te maken. Deze maand proberen veel schrijvers proberen een boek te schrijven.

NaNoWriMo heeft de strenge regel dat je in deze maand in totaal 50.000 woorden schrijft. Dat betekent in de praktijk dat je minimaal 1.667 woorden moet typen. Verder stimuleren alle schrijvers elkaar en ze proberen elkaar ook uit te dagen. Het werkt een stuk prettiger als je met een paar duizend tegelijk werkt aan een roman dan alleen op een zolderkamer. Al is het laatste natuurlijk wel het gevolg.

Ideeënworsteling

Ik worstel met twee ideeën. Er loopt een prachtig project waarbij ik mijn herinneringen aan Sientje opschrijf. In het teckelblad De dashond zullen een paar afleveringen verschijnen en misschien ook wel op een teckelblog als die er belangstelling voor heeft.

Daarnaast heb ik al meer dan tien jaar het idee van een roman over de zorg, waar ik een tijdje in gewerkt heb. Ik wil op zoek gaan naar de relatie tussen zorg en de hebzucht van bestuurders. De periode dat ik daar werkte, biedt genoeg inspiratie. Het is een vaag idee, nog niet voldoende omlijnd en is vooral: schrijven!

Elke dag blijven bloggen?

Verder ligt hier een prachtige blog waarvoor ik elke dag wil schrijven en er is wolkenhemel met elke dag een gedicht. Teveel, allemaal. Zeker ook omdat ik misschien deze maand een paar interviews met Almeerders mag afnemen voor een opdracht. En vergeet die paar gedichten niet die ik wil insturen voor een dichtwedstrijd. Ze liggen al klaar, maar vragen nog om een flinke poetsbeurt.

Misschien moet ik stoppen met denken wat ik wil gaan doen en gewoon beginnen met het idee dat ik had. De stukken over Sientje passen wel tussendoor. Net als al het andere werk. Maar de aandacht is voldoende. Ik heb de laatste weken al gemerkt dat de opzet veel meer gestalte krijgt. Nu het schrijven nog…

Bekijk mijn participanten-pagina op NaNoWriMO

Geen opmerkingen: