31 oktober 2013

Ideaalbeeld - #WOT

image

Een ideaalbeeld is een beeld dat je in je hoofd hebt en dat stemt zelden overeen met het beeld dat de werkelijkheid toont. Bovendien is het de vraag of het beeld dat je van de werkelijkheid hebt, wel overeenkomt met hoe anderen het zien. Je kunt heel ongelukkig zijn terwijl anderen denken dat je heel gelukkig bent. Dat het ideaalbeeld ook nog eens door de tijd heen verandert, maakt het extra lastig.

Mijn ideaalbeeld zwabbert altijd tussen elementen waar ik het ene moment meer aandacht aan besteed dan het andere. In de tijd dat ik geen relatie had, was ik daarmee bezig. Je zou het een ideaalbeeld kunnen noemen. Later vroeg afstuderen mijn aandacht en daarna het zoeken naar werk.

Allemaal praktische zaken. Elke keer ligt het doel buiten een totaalplaatje, maar wordt in beslag genomen door een gedeelte. Het zijn de delen die het ideaalbeeld vormen, maar je kunt je steeds op één gedeelte richten. Na een jaar zoeken, ben ik nu heel hard bezig de beste manier te vinden mijzelf te ontplooien en daar de juiste baan bij te vinden.

Een ideaal houdt je van het hier en nu weg. Terwijl genieten en geluk belevingen van het moment zijn. Daarom kies ik ervoor ideaalbeeld in mijn achterhoofd te houden, maar het niet te laten overheersen. Ik probeer te genieten van de situatie waarin ik nu zit en op die manier een balans te vinden.

En die balans lijk ik gevonden te hebben. Al blijft er genoeg te wensen over. Het is iets wat me nog nooit overkomen is. Misschien is dat het beste ideaalbeeld: balans! Balans met jezelf en je omgeving.

Geen opmerkingen: