28 oktober 2013

Innoveren - #WOT

image

Te pas en te onpas komt het woord voorbij: ‘innoveren’. In de meeste gevallen verkeerd gebruikt. Een bedrijf moet innoveren om de crisis te overleven. Onzin natuurlijk. Marketing stopt oude wijn in nieuwe zakken en zegt dat het een nieuw product is, maar is dat wel zo. Ik geloof er eigenlijk nooit iets van.

Het verbaast mij altijd dat producten altijd vernieuwd moeten worden. Het suggereert dat een vernieuwing een verbetering is. En dat is pertinent onjuist. Een vernieuwing is geen verbetering, een vernieuwing is een vernieuwing. Het is vaker een verslechtering dan een werkelijke verbetering.

Vooral leveranciers van elektronica en software hebben er last van. Ze willen doen geloven dat elke update een verbetering is van de bestaande. Dat ze hier heel vaak ongelijk in hebben, bewijst de apparatuur zelf.

UPC Mediabox Horizon

Neem bijvoorbeeld de UPC Mediabox Horizon. We hadden een andere mediabox. Hij viel regelmatig weg maar na de lange opstart kregen we een soort balans met het apparaat. Maar als je een abonnement hebt, moet je regelmatig kijken of je niet besodemieterd wordt. Daarom ontdekten we dat het goedkoper kon. We sloten een nieuw abonnement bij dezelfde leverancier en kregen de Mediabox Horizon cadeau.

Het moet bij die mediabox allemaal anders en daarmee bewijst UPC dat innoveren niet altijd een verbetering betekent. De horizon biedt weinig perspectief voor de interactieve televisiekijker. Het begon met een verschrikkelijke afstandsbediening, waarbij je eindelijk op knopjes moest drukken en dan niet bij je programma kwam. Er werd een andere afstandsbediening gestuurd, maar daar waren weer niet alle knopjes op zodat je nu met twee afstandsbedieningen zit.

Dan is het vinden van programma’s in Uitzending gemist een drama. Stonden vroeger de titels kort en overzichtelijk in een rij, nu moeten de programma’s met een plaatje worden gepresenteerd.

Het resultaat een onmogelijk door te komen interface die het onmogelijk maakt een programma terug te kijken. want als je iets eindelijk gevonden hebt, laat hij het afweten en kun je weer van voren af aan beginnen.

Update

Ik zie hetzelfde terug bij softwareprogramma’s als Windows, Android en vergeet natuurlijk niet iOS. Stuk voor stuk drama’s bij een nieuwe release. En als gebruiker vraag je je af waar het allemaal voor nodig is. De oude versie werkte prima na een lang traject van bugs en missers. Waarom moet het helemaal anders?

De andere kant van innoveren is het stopzetten van diensten. Google is daar de laatste tijd heel goed in. Zo zie ik al dagen achter elkaar dat mijn iGoogle over een paar dagen stopt. Het is jammer, want ik vond het altijd wel een prettig openingsscherm. Volgens Google omdat er genoeg alternatieven zijn. En zo helpt de vernieuwing een oude dienst om zeep. Nee, innoveren maakt meer kapot dan je lief is.

image

Geen opmerkingen: