20 december 2015

Midwintertochtje (1) - Beversporen

image

Een lekker fietstochtje zo rond de kortste dag van het jaar. Het weer is heerlijk daarom rijd ik een rondje door Almere. In eerste instantie denk ik aan de Oostvaardersplassen, maar ik duik naar beneden, langs het kasteel in de richting van de Groene kathedraal.

image

Het kasteel oogt even onaf als altijd, maar toch hangt er positiviteit in de lucht. Hier verrijst over een paar jaar een heus fantasy-park vol trollen, heksen en andere fantasievolle personages. Een kasteel past daar heel goed bij, zeker het kasteel van Almere. Hier heerst straks bedrijvigheid.

image

Ik rijd onder de Waterlandseweg door, het Waterlandsebos in. Daarachter ligt het fietspad met de 4 bruggetjes. Lange tijd is dit pad afgesloten geweest, tot grote frustratie van een fietser als ik. Ik ben gek op dit pad waar je het gevoel hebt dwars door het waterland te rijden.

image

Het pad bezit nu 4 stevige bruggetjes van metaal. Ze hebben de vorm van een grote spoorbrug, zo met de lichte boog. Je moet er wel vol voor in de trappers, maar daar leent zich mijn nieuwe fiets goed voor natuurlijk. Ik fiets zoals ik nog nooit gefietst heb en rij op vleugels in plaats van banden.

image

Langs het fietspad is het spoor van de bever te zien. Hier heeft een bever de wilgenboom omgeknaagd. De sporen van houtsnippers en duidelijk de tandafdrukken in het hout. Ze hebben 1 stam omgeknaagd en aan de andere zulke grote happen weggehaald dat deze stam ook omgevallen is.

image

De kleine inhammen langs de vaart zijn blijkbaar een prettige verblijfplaats voor de bever. Ik weet sinds kort dat de bevers in Flevoland ooit ontsnapt zijn uit het Natuurpark Lelystad. Ze weten zich aardig te handhaven.

image

In Almere zijn een paar plekken waar bevers wonen. Het Vogeleiland in het Weerwater is misschien wel het bekendste plekje. De Floriade is voor deze bevers een rechtstreekse bedreiging. De gemeente wil de camping die nu nog tegenover het eilandje ligt, verplaatsen naar het eiland. Er leven op het eilandje bevers en schildpadden. Helaas hoor je daar weinig Almeerders over.

image

Lees verder: Groene kathedraal

Geen opmerkingen: