14 december 2015

Rondje uitproberen (2) - Lepelaarplassen

image

Aan de andere kant zijn de Lepelaarplassen. De vogels naar wie de plassen vernoemd zijn, zijn allang verkast naar Afrika om daar te overwinteren. Voor ik de hut bereik laat ik mij onderweg weer afleiden door mooi mos. Op het water ligt een flinke laag kroos. Het geeft de bruine en grijze wereld ineens kleur.

image

In de observatiehut zijn zelfs een paar andere bezoekers binnen die meekijken naar de dieren. Het is rustig op de plas. Vlak voor ons een eend, verderop de reigers en aalscholvers. De hemel en de rietkragen geven de wereld hier prachtige kleuren. Wat is dit genieten.

image

En zo rij ik verder. Over het smalle pad waar de koeien grazen. Het fietspad ligt bezaaid met koeienvlaaien. De jonge pinken zijn erg nieuwsgierig en laten zich door de fietsers en hardlopers niet afleiden.

image

Verderop bij de natte graslanden vraag ik mij af hoe de hemel zo kan spiegelen in het water. Het lijkt of de wolken die ik veel verderop zie, minder ver weg spiegelen in het water. Het lijkt ook of er meer water ligt dan een paar maanden geleden. Ik zie vooral witte reigers, zwanen en ganzen.

image

De rietkragen aan weerszijden van het fietspad zijn licht gebogen. De wind heeft hier aardig huisgehouden en het riet naar achteren laten buigen. Ik moet bijna meteen denken aan de droom van Jozef waarin de korenschoven van zijn broers voor zijn korenschoof moesten buigen. De zon maakt het riet goudkleurig.

image

Het huis in de wijk Noorderplassen is eindelijk van buiten klaar. Lang staarde je de piepschuimen isolatie aan, maar nu kijkt een betonnen buitenmuur naar je. De vierkante blokkendozen verbazen mij nog steeds. Ik kan moeilijk wennen aan de nieuwste bouwmode. Het lage zonlicht maakt het gelukkig allemaal net iets mooier dan het is.

image

De constante bij dit alles is mijn fiets. Hij lijkt steeds beter te rijden. De tandwielen slaan niet meer over. Ik vind de juiste versnellingen en kan steeds beter schakelen. Zo brengt iedere trapbeweging mij niet alleen letterlijk vooruit. Ik voel me heel gelukkig met mijn fiets. We worden maatjes, dat weet ik zeker.

image

Lees het eerste gedeelte van mijn fietstocht door het Wilgenbos

Geen opmerkingen: