13 december 2015

Rondje uitproberen (1) - Wilgenbos

image

De nieuwe fiets moet ik uitproberen. Daarom rijd ik een heerlijk rondje door Almere. Zo’n Koga Miyata is wel een verrukking in vergelijking met mijn ingeruilde Giant. Alles rijdt op rolletjes. Een rondgang van de trappers lijkt je honderden meters vooruit te helpen.

image

Het is even wennen met het afstellen van de versnelling. Hij wil soms tegenwerken, dan mist hij de grip op het tandwiel. Het vraagt om wat zorgvuldigheid bij het schakelen. Pver het geheel genomen, rijdt de fiets lekker weg.

image

Daarom rijd ik een rondje door het Wilgenbos en langs de Lepelaarplassen. Een tochtje dat ik sinds het plukken van de bramen nietmeer gemaakt heb. Het zonnetje, de warme dag en het zachte briesje maken het bijna tot een voorjaarstochtje. Ik ben bijna verbaasd dat er nog geen knoppen uit de kale takken komen.

image

De versnelling is nog even wennen, net als dat de achterrem links zit en niet rechts zoals ik gewend ben bij mijn andere fiets. Ook is het nog even schakelen de juiste versnelling te zoeken. Ik ben geneigd de grote knop te gebruiken als ik zwaarder wil, terwijl het precies andersom werkt.

image

Het kale landschap van december is overal om mij heen. De bomenrijen zijn kale stokken geworden die naar de hemel wijzen. Je kunt tussen de bladerloze bomen kijken en een aardig eind de bossages in kijken. Het gras heeft zijn donkere kleur, waarbij het overtollige water voor de modderige delen zorgt. De donkere aarde lijkt soms boven het gras uit te groeien.

image

Veel mensen zijn op de been, maar zodra ik het Wilgenbos binnenrijd, zijn de massa’s verdwenen. Ik weet dat er voor mij iemand rent. Daarom houd ik even pas op de plaats en geniet van mijn moment. Zo lijkt het zelfs even dat ik helemaal alleen door het bos rijd. Geen tegenligger te zien.

image

Hetzelfde gebeurt iets verder bij het gemaal. De hardloper heb ik voor mij laten lopen. Het bruggetje is te mooi om niet even stil te staan. Net als iets verderop een prachtige boom die helemaal begroeid is met mos. Het mos verandert de hele structuur van het boompje.

image

Wordt vervolgd

Geen opmerkingen: