11 mei 2014

Omzwervingen: Twee bruggen (2)

image

De fietsrit tussen de twee bruggen voert het bos in. Zou hier eerder ook een bos zijn geweest? De dikke boomstammen doen vermoeden dat hier al langer dan de Zuiderzee IJsselmeer is een bos staat. De speeltuin van Oud-Valkeveen wordt druk bezocht op deze mooie feestdag. Bijna rijdt een auto met een onoplettende moeder aan het stuur mij omver.

Kronkelend over de smalle bospaadjes kom ik terecht in de duinen bij Blaricum in de richting van Huizen. Tussen de bomen door zie ik de havenkom van Almere Haven liggen. Vanaf de haven van Huizen mis ik dit uitzicht weet ik.

image

Zand en duinen liggen hier. De bomen erachter. Ik probeer de vergezichten van Jacques P. Thijsse voor ogen te halen. De zee die ik door het struikgewas nauwelijks kan zien. Hier kom ik zo vanuit het bos Huizen binnen. Ik fiets de oude haven binnen. Voorbij de kalkovens staat een kartcentrum. Buiten aan de picknicktafel zie ik een Coronel zitten. Om de rest van de rit mij af te vragen of het nu Tim of Tom Coronel is.

Van de oude haven kom ik in de nieuwe havenkom terecht. De huizen die het strand omhelzen zijn uit de jaren ’80. Het strand oogt verder leeg. Een enkeling ligt te baden in de voorjaarszon. Een opa voetbalt met zijn kleinzoon terwijl een ander jongetje de trap opgaat naar de boulevard. ‘Het is mijn bal’, zegt de peuter.

image‘Dan moet je mee komen voetballen’, roept opa terwijl hij de bal naar zijn kleinzoon schopt. ‘Het is mijn bal’, herhaalt de jongen. Hij staat nu bovenaan en kijkt nukkig over de reling naar het strand. ‘Dan moet je mee voetballen’, herhaalt zijn broer die beneden staat en de bal terugschopt naar zijn opa.

Wat verderop is een ander kleine haven waar een paar zeilschepen liggen. Ik denk aan het moment dat ik hier fietste anderhalf jaar geleden. Het besluit genomen, fietste ik op die laatste mooie najaarsdag een rondje Gooimeer. Veel te ver, zo zou ik merken. Later schreef ik een blogje over het haventje waar ik nu even om mij heen kijk om snel verder te fietsen.

imageDit is het tweede verhaal in een serie van vijf over mijn fietsrit gemaakt op Bevrijdingsdag

Lees deel 3

Lees eerst deel 1

Geen opmerkingen: