Als ik Said El Haji intik in het zoekveld van Google, verschijnt bij de suggesties die Google doet, ook het woord ‘besnijdenis’. Said heeft namelijk nogal wat Marokkaans en islamitisch stof heeft doen opwaaien met zijn opiniebijdragen over de besnijdenis. De stelling dat hij zijn zoon niet zal besnijden, heeft veel losgemaakt in die gemeenschap.
Besneden masturberen
In de essaybundel Sta op en leef, vader schrijft Said El Haji op vermakelijke wijze over de besnijdenis. Naast het bericht over het niet-besnijden van zijn zoon, staat er ook een algemener bericht in over de besnijdenis. Hij stelt daarin dat de besnijdenis niet zozeer vanwege de hygiëne gebeurt, maar meer bedoeld is om zelfbevrediging tegen te gaan.
Zelfbevrediging is nog altijd een zonde, vinden de drie grote abrahamitische godsdiensten: jodendom, christendom en islam. Het zou een verspilling zijn van de goddelijke energie, die ons geschonken is om voort te planten. (119) |
Zonder voorhuid aftrekken is maar een stroeve bedoening, volgens de besneden Said El Haji. De medische redenen die aangevoerd worden, dat het hygiënischer zou zijn, is volgens hem rationalisatie achteraf. Het is volgens hem de mannelijke zedelijkheid die als ware reden geldt. Maar de beperking is snel gedaan. Een creatieve geest komt met een opengesneden stuk cactus, shampoo of zeep een heel eind.
Met een man of vijf gingen ze zo masturberen, afgezonderd in een verlaten Riffijns huis.
‘Pagga’ noemden we dat, naar het Spaanse hacer una paja, wat seksueel bevredigen betekent. (115) |
Volgens Said El Haji heeft de besnijdenis ook geen betekenis. Het is geen religieuze plicht, maar wordt wel opgelegd door de groep. Het gebeurt zonder dat de mensen zich bewust zijn van waarom ze het eigenlijk doen. Ze doen het omdat het zo hoort. Hij keurt dat af.
De besnijdenis en christenen
Overigens gaat Said El Haji niet diep in op het afschaffen van de besnijdenis onder christenen. Waarschijnlijk was hier een praktische reden voor. De apostel Paulus was er pragmatisch genoeg voor om de doop voor de besnijdenis in de plaats te stellen. Al moet het een flinke discussie zijn geweest onder de eerste christenen. Maar de besnijdenis heeft het afgelegd in het christendom.
Het maakt het argument van de mannelijke zedelijkheid minder sterk, maar versterkt wel het argument om te stoppen met dit ritueel onder moslims. Wat heeft het immers voor een reden het ritueel door te zetten als niemand de betekenis kent.
Voor de Joden weegt naast de plicht volgens de Thora, het sociale aspect wel sterk als reden. Het is dezelfde reden waarom de eerste christenen een vervanging zochten voor het ritueel.
Lees ook mijn bespreking op Litnet van Said El Haji’s prachtige essaybundel Sta op en leef, vader
Said El Haji: Sta op en leef, vader. Amsterdam: Uitgeverij Jurgen Maas, 2013. 160 pagina’s. Prijs: € 14,95. ISBN: 978 94 91921 00 1
Geen opmerkingen:
Een reactie posten