02 mei 2014

Intrigerende keuzes - #WoT

imageJe krijgt weleens van die vragen waarbij je een intrigerende keuze moet maken. Bijvoorbeeld: stel je moet naar een onbewoond eiland en mag 10 boeken meenemen. Welke boeken neem je dan mee? Van die keuzes die je bijna onmogelijk kunt maken. Waarom zou ik het boek dat ik vandaag meeneem, morgen willen lezen?

Ik laat dit soort vragen het liefst onbeantwoord. Buiten het feit dat afgevoerd worden naar een onbewoond eiland gewoon verbanning is. En het meenemen van een paar boeken een vorm van zelfcensuur is. Je beknot je eigen vrijheid met zo’n radicale keuze.

Bij een bijzonder gesprek vorige week, kreeg ik de vraag waarmee ik zou stoppen als het moest: mijn persoonlijke blog of mijn gedichtenblog.

Een duivels dilemma. Het kiezen tussen mijn veelbezochte blog of een blog die mij erg aan het hart is. Ik beloofde er een blog over te schrijven en dat doe ik nu.

Het antwoord weet ik nog steeds niet. De gedichtenblog is mij dierbaar, net als mijn persoonlijke blog. Zeker ik kreeg al weleens eerder de vraag waarmee ik zou stoppen als het moest.

Ik neig eerder naar het afwisselen van beide blogs dan het helemaal stoppen met één van de twee. Al vind ik de nieuw ingeslagen weg op wolkenhemel.blogspot.nl minstens zo intrigerend. Voor degene die het niet gemerkt heeft, sinds maart schrijf ik om de dag een haiku.

Deze andere dichtvorm beïnvloedt sterk hoe ik naar de wereld kijk en lijkt bijna op mediteren. Daarom kan een vernieuwing nooit kwaad, maar een radicale keuze vind ik een stap te ver.

Geen opmerkingen: